Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
EM

Pane Šimku, s vámi je řeč jak rozprávka. Odpovídáte jako kolovrátek stále totéž, ale vlastně se odpovědím vyhýbáte. Mám dva dotazy a prosím o jasnou odpověď. Pokud je tento bůh stejný, tak proč křesťanům a muslimům dal jiná, dost si odporující přikázání? A neodpovídejte mi, že je jen lidským výkladem. A druhý dotaz. Pokud neuznáváte, že Mohamed byl prorok boží, odkud se vlastně vzal islám?

1 1
možnosti

Děkuji za dotaz.

Když jsem chodil do školy, tak nás komunističtí učitelé učili, že Bůh neexistuje, že bohové jsou jen projekcí lidských přání a že náboženství je jen opium lidstva. V rodině jsme církev potřebovali jen třikrát za život: při křtu, při svatbě a při pohřbu. Pokřtili mne hned v porodnici a asi v pěti letech jsem se stal křesťanem. Vím to v rámci osobní autopsychoanalýzy, ale nepamatuji se na to. Výchova se nesla v podivném kondelíkovském duchu, takže po vojně došlo u mne ke střetu s realitou. Tuto výchovu jsem měl spojenu s katolickou morálkou. Proto to vyústilo ve střet s Bohem. Když jsem pochopil, že tento střet prožívá i spousta nevěřících, pochopil jsem, že jde o dvě věci a že Bůh je jiný, než jak jsem byl vychováván. Ano, morálka "Boha nesoulože", jak trefně o tom píše Milan Kundera, nemá nic společného s Bohem Ježíše Krista. Od té doby jsem hledal obraz Boží v Jeho stvoření. Vnímám, že na té cestě nejsem sám, že mám Doprovod.

Vnímám, že Boží invence pasírované přes lidskou duši jsou deformovány zkušeností člověka, že záznam těchto invencí je snadno proměněn k nepoznání. Křesťan věří, že Ježíš Kristus nebyl prorok, ale byl nějak Syn Boží, a proto v Jeho sděleních neočekáváme deformaci. Takže to je také rozdíl mezi vnímáním Ježíše Krista a dalších proroků, starozákonních i novodobých, nebo jiných zakladatelů starých i nových náboženství.

V tomto pohledu snad dostatečně zjevně vnímáte zařazení Mohameda a jeho zjevení. A je to vlastně odpovědí i na Vaší první otázku. Doufám, že srozumitelnou a dostatečnou.

:-)

1 0
možnosti

Dík za odkaz. Diskusní příspěvek jsem napsal na dvě strany. To se nevešlo do diskuse. Pokusím se do neděle napsat odpověď v blogu.

0 0
možnosti

Tak mne diskutující donutili, že jsem si svůj článek po sobě přečetl znovu. Proč? Protože prakticky nikdy nediskutujete k problému, který jsem zde nastolil. Proč? Napsal jsem to nesrozumitelně? Nezdá se mi.

Psal jsem jako laik o teologickém problému, který mne pálí, a který je snad nepochopením většiny ohledně výroků P.P. Františka nebo P. Tomáše Halíka. Překvapuje mne, že většina z vás tyto muže považuje za teologické hlupáky. A když vám chci jejich teologické myšlení přiblížit, tak jsem prostě také jenom hlupák. Mnohým z vás jsou vaše teologické výklady správnější než výklady studovaných teologů. Žasnu nad pýchou člověka!

Ale narážím na takovýto přístup i v jiných oborech. Jako by se nám opakoval problém Babylonské věže. Jako by šlo o předzvěst konce společnosti. Všichni mluvíme česky, ale nerozumíme si. Ani se nesnažíme si porozumět. Ani se neposloucháme. Jen diskutujeme a servírujeme svoje chytrosti bez kontextu s tím, co říká ten druhý.

:-)

0 0
možnosti
JS

Pane Šimku, ve svém článku jste napsal například toto, cituji: "Pro věřícího křesťana i muslima je Bůh entitou mimo fysický svět. Proto také Bůh křesťana i muslima je identický a vyznavač Ježíše Krista s vyznavačem Mohameda jsou z hlediska Božího bratři. Jen se liší ve vnímání Boha."

Znovu opakuji, napsal jste, že "Bůh křesťana i muslima je identický".

Ovšem níže v diskusi píšete, že "Trojjediný samozřejmě není Allah!"

To jsou přece dva výroky, které jsou v dokonalém rozporu. Jak to chcete vysvětlit? Právě tohle je "Bábel", zmatek bez logiky, názorová rozpolcenost a protikladnost, kterou nelze obhájit.

1 0
možnosti
EM

Matouš 7, 15-20:

"Dávejte si pozor na falešné proroky, kteří k vám přicházejí v ovčím rouše, ale uvnitř jsou to draví vlci. Poznáte je po jejich ovoci. Sklízejí se snad hrozny z trní a fíky z bodláčí? Tak tedy každý dobrý strom nese dobré ovoce a špatný strom nese zlé ovoce. Dobrý strom nemůže nést zlé ovoce, stejně jako špatný strom nemůže nést dobré ovoce. Každý strom, který nenese dobré ovoce, bývá vyťat a vhozen do ohně. A tak tedy: poznáte je po jejich ovoci."

Z tohoto pohledu Mohamed nemohl být nikdy Boží prorok, a tudíž považovat Boha a Alláha za jednoho je nesmyslné.

4 1
možnosti

Já nikde netvrdím, že Mohamed je Boží prorok. Trojjediný křesťanský Bůh a Alláh z hlediska člověka jsou různé interpretace Boha. A vlastně stejnětak i z hlediska Božího. Bůh je jeden. A k Němu se křesťan utíká jako k Trojjedinému Otci, Synu a Duchu Svatému a muslim jako k Allahovi.

Trochu mi to připomíná nenávistnou smršť, když svatý Jan Pavel II. dostal od muslimů Korán a políbil ho. Všichni nesmyslně tvrdili, že svým polibkem postavil na roveň Písmo a Korán...

Naučme se rozlišovat věci detailněji!

1 1
možnosti
JS

Nejlepší bude, když zkusíme porovnat dvě klíčové osobnosti, které tvoří morální základ dvou náboženství – Krista v křesťanství a Muhammada v islámu. Kristus nás vyzývá, abychom se modlili nejen za své přátele, ale také za své nepřátele. Kristus uzdravil i vojáka, který ho přišel zatknout. Když Kristus visel zmučený na kříži, tak se modlil za své katy. A co Muhammad? Své přívržence vyzýval, aby zabíjeli jeho nepřátele – nejen bojovníky, ale i básníky, kteří si dovolili Muhammada ve svých básních zesměšňovat. V roce 627 uspořádal v Medíně strašlivou hromadnou popravu, při které nechal během třiceti hodin uříznout hlavu sedmi stům osob – to je také praktická demonstrace toho, jakou část Vámi zmiňovaného zjevení upřednostňoval sám Muhammad.

A teď si představte dva lidi - ideálního následovníka Krista a ideálního následovníka Muhammada. První je ochoten obětovat svůj život pro bližního, ale jak charakterizovat toho druhého? Uřezávač hlav? Je to dost tvrdé, ale bohužel zcela přesné.

Pozorujeme-li nějaké morální excesy a krutosti v křesťanství (například ve středověku), vždycky zjistíme, že šlo o zásadní odklon od závazné podoby křesťanského učení. Například upalování lidí bylo v dokonalém rozporu s učením Krista. Pozorujeme-li stejné morální excesy v islámu, zjistíme, že nejde o nějaký odklon od závazného učení (Koránu, výroků a příkladu jednání Proroka), ale naopak o vyjádření podstaty islámu. Jestliže Muhammad nemuslimy proklínal, stíhal a zabíjel, nelze přece očekávat, že jeho ideální následovníci to budou dělat jinak.

Když to hodně zestručním, pak fundamentální přístup ke křesťanství vede k naprostému pacifismu (což také není úplně správně), ovšem fundamentální příklon k islámu vede k naprostému militarismu. Militarismus vyjadřuje podstatu islámu.

To, že většina muslimů přijímá islám poněkud vlažně, je naše velké štěstí, ale islám to nijak neposvěcuje. Všichni nacisté také nezabíjeli své bližní, to ale nezmenšuje vražednost nacismu.

3 0
možnosti

V Respektu jsem četl zasvěcený článek o tom, že v Koránu jsou Mohamedem zaznamenána dvě rozdílná zjevení: mírumilovné, z kterého žije 97% muslimů, a bojovné, ze kterého žije 3% muslimů.

0 2
možnosti
RS

Papež je katolický samozvanec, v Bibli o něm není ani slovo. Takže jeho slova jsou nevěrohodná. Bůh je Stvořitel! Allaha si vymyslel Mohamed.

0 4
možnosti

Nač ta agresivní slova? Nač ta nenávist? Nač to nepochopení? Nač se řadit mezi bojovné islamisty? Snažím se myslet bez nenávisti a v úctě k Bohu a v úctě k druhému člověku!

3 3
možnosti
ZH

Zkuste si přečíst Bibli a Korán - a porovnat je navzájem. Mohamed naprosto jasně a nezpochybnitelně popírá Ježíšovo Synovství (s velkým S, protože Boží). Z čehož plyne, že Alláh je odpůrcem Boha Ježíše. Jinými slovy - Alláh je sám Satan, pokud to posuzujeme novozákonní terminologií.

5 1
možnosti

Pohled nevěřícího. A tohoto úhlu pohledu máte pravdu.

0 1
možnosti
ZH

Logicky by měl být jen jeden, ale nemůže být žádný. Žádný dobrý bůh by se nemohl koukat na to co si jeho vyznavači prováděj. :-/

1 1
možnosti

Pohled nevěřícího. Nedoceňujete svobodu člověka.

1 2
možnosti
SB

Jděte o této otázce diskutovat s rodiči těch dětí, které zahynuly při nedávném teroristickém činu v Nice. Ti zrovna tak asi budou mít náladu na tohle vaše filozofování.

My tady budeme filozofovat o tom, zda jejich Bůh a náš Bůh jsou totožní, a oni mezitím nás budou zabíjet při atentátech!

Starejme se raději o bezpečnost vlastních kejháků než o nějaká odtažitá témata!

3 2
možnosti
EM

Jak by mohl ateista vnímat boha jako součást fyzického světa? Vaše vysvětlení nedává smysl.

1 0
možnosti

Obraz Boží je utvořen podle obrazu člověka. To je popření Boží entity.

0 1
možnosti
  • Počet článků 636
  • Celková karma 29,16
  • Průměrná čtenost 1083x
Celý život jsem studoval medicínu a pracoval jako klíč ke zdravotní péči, jako venkovský praktický lékař. Po Listopadu jsem se zabýval organizací zdravotní péče a diskutoval v různých odborných časopisech. Po Listopadu jsem se účastnil politiky zakládáním Občanského fóra a Občanské demokratické strany v jedné pohraniční obci. Pak jsem postrádal u ODS nejprve konservativismus, ale posléze i pravicovost. Tak jsem vystoupil. Celý život od dětství jsem se snažil řešit vztah mezi determinismem a svobodnou vůlí. Zajímavé jsou konsekvence v teologii a justici. Celý život jsem řešil problémy věřících Bohu a atheistů. Klíčovým je, že Bůh není součástí tohoto světa. Sleduji polistopadový vývoj politiky a obávám se o naši liberální demokracii, naše občanské svobody a o právní stát, protože na můj vkus zde příliš mnoho občanů podléhá alternativnímu myšlení, jehož zdrojem je již desetiletí trvající ruská hybridní válka v Evropě, v Americe i v Africe. Pokud si chceme uchovat demokratické hodnoty, musíme se navrátit k Václavu Havlovi, že pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí. Bez těchto hodnot nefunguje demokracie, občanské svobody ani právní stát!