Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O duši

Je duše jen prázdný náboženský pojem, nebo realita? Budeme vycházet z medicínské terapeutické empirie a dotkneme se nejrůznějších lidových náboženských představ o nebi.

Když jsem chodil do školy, soudružky učitelky v duchu komunistického protináboženského tažení, se vysmívaly jakékoliv zmínce o duši. Vzpomínám, jak tuto duchovní entitu materializovali výsměchem, že kapr má duši, kterou však v těle člověka nenajdeme.

Po druhé světové válce ještě byla k dispozici apologetická náboženská literatura vnímající člověka dualisticky, jako tělo a duši. Již tenkrát jsem to vnímal jako kriticky nepřesné, jako takové kroužení kolem problému, na který si nemohu sáhnout. Náboženská teze je, že duše je věčná. Dovedete si to představit? Těžko. Proto mnohý člověk dnes nevěří v nesmrtelnost duše.

Pozoruhodné je také, jak si člověk představuje nebe. Gurmáni si představují, že budou s Bohem sedět za stolem a pojídat nejlepší laskominy. Pijáci si představují, že tam poteče nejlepší víno. Mladí muslimští sebevrazi si představují, že tam na ně čekají desítky pannen lačných znásilnění. Křesťanská náboženství mluví o vzkříšení těl, že v nebi budeme i s tělem, novým a lepším. Někteří filosové uvažují o splynutí duše s Bohem v lásce. Tak jak je to? Nevíme. Jen se nám to jeví, že je to úplně jinak, než si to představujeme.

Také si můžeme představit nebe na zemi v duchu Jana Wericha, že lidé se budou k sobě navzájem a k veškerému stvoření chovat se vzájemnou úctou a láskou, svobodou a spravedlností, a že ta spása Ježíše Krista má konkrétní rozměr, pokud je člověk skutečně naprogramován k sebezničení, jak o tom svědčí nejnovější experimentální poznatky z neuropatologie.

V tomto úhlu pohledu nemusí být dominantní transcendence vertikální, ale horizontální s novým pohledem na věčnost a nesmrtelnost duše. Toto myšlení je dnešnímu člověku bližší, odmítá věčnost naší duše, možná ze strachu z trvalých trestů za naše provinění, a přesto spása Ježíše Krista má pro člověka smysl. Ale vraťme se ke křesťanskému pojetí nesmrtelné duše.

Křesťanský dualismus, že člověk je tělo a duše se dostává do umění, ale i do medicíny. Zjišťujeme, že nemoci nejsou jen důsledky konfliktů člověka s vnějším světem, ale že také hrají roli duševní pochody v člověku. Lékaři, aby dnes nevypadali jako tmáři, nemluví o duši, ale o psyché.

Pokud vycházíme z terapeutických empirických zkušeností, tak naše nemoci mohou mít základ i v interpersonálních vztazích. Na této zkušenosti staví svou léčbu Jan Hnízdil. Ale velmi častým zdrojem nemocí jsou též intrapersonální vztahy, duševní vztahy uvnitř člověka.

Tady vyjděme z pohledu Sigmunda Freuda a jeho empirických osobních zkušeností, z jeho zkušeností s léčbou neuróz. Leckdos dnes považuje jeho názory a metody za překonané, a má v mnohém pravdu, ale vyjděme z jeho náhledu na člověka, že se skládá ze tří komponent: Id (tělo), Ego (já) a Superego (soubor norem, příkazů a zákazů). Sigmund Freud byl žid, ale jako by vycházel z učení svatého Pavla, že člověk má tělo, duši a ducha. A když se sváří tělo s duchem, pak trpí duše a celý člověk. Podle Freuda lze říci, že Id a Superego jsou jako dva bujní oři, které kočíruje Ego. A když jde Id „čehý“ a Superego „hot“, pak má vozataj Ego vyčerpávající problém.

V puritánském 18. století šlo Freudovi především o problém sexuality a sexuálního pudu. Šlo o konflikt mladého těla plného nejen sexuální energie s duchem naplněným náboženskou askezí. Nejproduktivnější je člověk, který mezi tělem a duchem (Id a Superego) nemá konflikt. Jenže tyto problémy puritánského devatenáctého století nacházíme dodnes. A mne překvapilo, že tyto problémy se netýkají jen lidí náboženských, ale i ateistů.

Nedávno jsem naopak potkal asi pětapadesátiletou ženu s vysoce aktivovanou sexualitou v těle, ale i v duchu.  Tak oba Freudovi oři, Id a Superego, táhnou jedním směrem, což zvyšuje výkonnost člověka. Jde o ženu mensovního IQ, pečuje o dvě ordinace praktického lékaře, je sponzorem hospicových domů, kde bývá přítomna na jejich otevírání, se svým značně mladším manželem jezdí na kole po horách, každý týden dává na facebook fotky z jiných hor nebo z pobytu v klášteře na exerciciích, jezdí po nejrůznějších vzdělávacích akcích, v zimě se koupe ve studené vodě v přírodě, když není zbytí, dobrovolně dělá kostelnici, má poctivou víru v Boha, i když má problémy s církevní judikaturou. Žije vysoce aktivně naplno, je plna životní energie, má ráda lidi a lidmi je milována. A v čem je tajemství její aktivity? V bezkonfliktním vztahu mezi Id a Superego, mezi tělem a duchem!

Konflikt mezi Id a Superego bere člověku životní elán, ale je i potenciálním zdrojem různých nemocí. Mluvíme o psychosomatických onemocněních, ale zatím je léčíme převážně chemicky, materialisticky, i když jde o intrapersonální konflikt, který by měl být řešen duchovně vzdělaným odborníkem.

Pokud si jako katolík kladu otázku, co jest ve skutečnosti lidská duše, vycházím z vnímání člověka Sigmundem Freudem a duši člověka ztotožňuji s pojmem Ego. Jenže Ego (Jájství) se podle empirie Freuda, i empirie naší současné, rozvíjí až kolem druhého roku. A to přináší konflikt se současným,  teologickým pohledem na člověka.

Současná etika a teologie považuje splynutí gamet za okamžik, kdy dochází k inkorporaci lidské duše. Proto každá interrupce je vlastně zabitím člověka. V tomto ohledu je zajímavý pohled velikého církevního učitele Tomáše Akvinského ze třináctého století, který sdílel přesvědčení, že inkorporace duše do těla se děje až ve čtvrtém měsíci těhotenství. To je pozoruhodný pohled, protože exkulpuje andělíčkářky (potratářky) z viny zabití člověka.

Pokud ztotožníme pojmy duše a Ego, pak podle Sigmunda Freuda dochází k rozvoji humánní duše až ve druhém roce člověka. To by korespondovalo s chování starých Řeků. Když se otci jeho právě narozené dítě nelíbilo, tak je zabil shozením ze skály. To je samozřejmě v rozporu i s morálkou normálního dnešního člověka.

Současná křesťanská teologie vnímá za okamžik inkorporace duše splynutí gamet. Vzpomeneme-li na řecké filosofy rozlišující duši vegetativní, animální a lidskou, můžeme říci, že splynutím gamet vzniká anima animalis a anima hominis se dle Freuda tvoří až v druhém roce života. Pokud hledáme kompromis mezi teoretickám přístupem teologickým a Freudovým přístupem empirickým, můžeme uvažovat o inkorporaci duše animální, která se v průběhu druhého roku proměňuje v duši lidskou.

Jak to tedy je? Nevím! Já zanechávám teologických spekulací a přijímám jen empiricky, že Freudovo Ego je vlastně duší dle svatého Pavla, což je použitelné v terapii nemocí, jejichž zdrojem jsou intrapersonální konflikty.

Toto přijímám, i když nejsem biblista. Jeví se mi, že v Písmu dochází ke směšování pojmů duše a duch, což pro nás může být zmatečné. A uvažujeme-li etymologicky, že spiritus (duch) a spiro (dýchám) má k sobě blízko, pak už jsme mimo empirii.

Pokud křesťané věří v nesmrtelnost duše, pak to můžeme vnímat jako nesmrtelnost našeho Ego, nesmrtelnost našeho jájství.

Je vhodné poznávat svět s pokorou a nectít jen tu jedinou svoji pravdu. Pro exaktní vědu je typické v jakémkoliv oboru, že určitá teze platí, dokud není vyvrácena tezí novou. Teologie se liší tím, že jde o čistě logickou stavbu opřenou o axiom „Bůh jest“. V teologii objektivní empirie není možná. Je možná jen individuální, subjektivní empirie. To prakticky znemožňuje pohyb myšlení, které poznáváme v přírodních vědách.

Křesťanská teologie dál staví na židovské tóře, prorocích a židovském mudrosloví, na čtyřech evangeliích, apoštolských listech, jedné knize prorocké, na tradici, patristice a církevních učitelích. A druhým základním předpokladem křesťanské víry je víra ve zmrtvýchvstání Ježíše. Bez této víry nejde o křesťanství.

Teologie je konzervativnější než přírodní vědy. Teologie se rozvíjí převážně jen přidáváním nových myšlenek, které nejsou v logickém rozporu s myšlenkami staršími. Dojde-li v teologii ke střetu myšlenek, vzniká hereze a nová náboženská denominace. Přírodní vědy a teologie si nemohou „fušovat“ do řemesla pro absenci objektivní empirie v teologii, čímž se podstatně liší.

Předmětem zájmu přírodních věd je vznik, vývoj a chod našeho světa. Předmětem zájmu teologie je spása člověka, jeho záchrana před naprogramovaným sebezničením. Přesto vnímám jako užitečné, pokud komparujeme teologické teze s poznáním přírodních věd, pokud náboženské pojmy poznáním přírodních věd porovnáváme.

Ohledně lidské duše zůstáváme v řešení většinou konzervativní, neodvažujeme se kritiky a tak o tom nemluvíme. Mně k pochopení pojmu duše pomohlo její ztotožnění s Freudovým Ego. To nikomu nevnucuji, jen nabízím k přemýšlení těm, kteří se o tento pojem zajímají.

..........................

Žádám čtenáře pouze o věcnou diskusi! Myšlenky nechť jsou polemizovány a kritizovány, ale nejsou jen planě dehonestovány!

Autor: Bohumír Šimek | pondělí 20.1.2020 7:35 | karma článku: 12,89 | přečteno: 352x
  • Další články autora

Bohumír Šimek

Je Babiš bezpečnostní riziko?

Mimořádná schůze sněmovny, tentokrát svolaná vládní pětikoalicí, které přetekl kalich trpělivosti, a která zvažuje riziková chování opozice, a opozice obviňující z bezpečnostního rizika vládu. Kdo má pravdu?

25.3.2024 v 18:15 | Karma: 24,12 | Přečteno: 734x | Diskuse| Politika

Bohumír Šimek

Akce překabátěných komunistů

Nabízím zcela subjektivní pohled na příčiny naší současné politiky, bez nichž nejsem schopen pochopit současnou politiku. Nabízím k osobnímu přemýšlení a nenabízím k tupému věření.

14.3.2024 v 15:50 | Karma: 38,95 | Přečteno: 4987x | Diskuse| Politika

Bohumír Šimek

Co chceš? Anarchii? Totalitu?

Proč odmítáš vládu zvolenou ve svobodných, demokratických volbách? Stýská se ti po komunistech, po jejich fízlech poškozujících normální, solidní, pracovité české občany?

1.3.2024 v 23:05 | Karma: 35,19 | Přečteno: 2464x | Politika

Bohumír Šimek

Vážení farmáři!

Na rozdíl od totalitního státu, jako je Rusko, máte v liberálně demokratickém státě možnost a právo protestovat a stávkovat, ale vaše reálné protesty začínají mít velmi divný pach. Kým se necháváte organizovat?

23.2.2024 v 17:24 | Karma: 37,04 | Přečteno: 3586x | Politika

Bohumír Šimek

Zemědělci, pozor!

Na stávku a protesty máte v liberální demokracii právo. Naše společnost je nebezpečně rozdělená, a tak byste měli rozlišovat, zda vás k tomu vybízejí vaše zemědělské organizace nebo destruktoři státu.

19.2.2024 v 16:07 | Karma: 23,80 | Přečteno: 691x | Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 636
  • Celková karma 28,70
  • Průměrná čtenost 1083x
Celý život jsem studoval medicínu a pracoval jako klíč ke zdravotní péči, jako venkovský praktický lékař. Po Listopadu jsem se zabýval organizací zdravotní péče a diskutoval v různých odborných časopisech. Po Listopadu jsem se účastnil politiky zakládáním Občanského fóra a Občanské demokratické strany v jedné pohraniční obci. Pak jsem postrádal u ODS nejprve konservativismus, ale posléze i pravicovost. Tak jsem vystoupil. Celý život od dětství jsem se snažil řešit vztah mezi determinismem a svobodnou vůlí. Zajímavé jsou konsekvence v teologii a justici. Celý život jsem řešil problémy věřících Bohu a atheistů. Klíčovým je, že Bůh není součástí tohoto světa. Sleduji polistopadový vývoj politiky a obávám se o naši liberální demokracii, naše občanské svobody a o právní stát, protože na můj vkus zde příliš mnoho občanů podléhá alternativnímu myšlení, jehož zdrojem je již desetiletí trvající ruská hybridní válka v Evropě, v Americe i v Africe. Pokud si chceme uchovat demokratické hodnoty, musíme se navrátit k Václavu Havlovi, že pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí. Bez těchto hodnot nefunguje demokracie, občanské svobody ani právní stát!