Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Postní zamyšlení jen pro katolíky

Katolík má dle církevního práva povinnost alespoň jedenkrát ročně jít ke sv. zpovědi a sv. přijímání. Většina z nás si dělá duševní úklid dvakrát do roka, před Vánocemi a před Velikonocemi.

Ale mnozí z nás s tím máme problém. Měli bychom zpytovat svědomí, pak svých hříchů litovat a pak se z nich ve zpovědnici vyznat. To jsme se učili v náboženství. I to, že máme ve zpovědnici začít: „Vyznávám se Bohu všemohoucímu a vám, otče duchovní, že jsem se těchto hříchů dopustil…“ A teď jak do toho?

 

Asi nejsem sám, kdo s tím má problém. Také máš pocit, že až tak vážný hřích jsi vlastně neudělal? Nikoho jsem nezabil. Nikoho jsem neokradl. No dobře, ale to nikomu nepatřilo, to bylo státu… Jestli jsem byl svojí ženě věrný? Vždyť většina mužských své ženě celý život věrní nejsou… Byl jsem na svoji ženu škaredý? Nu jo, ale když ona si začala… Že jsem byl škaredý na svého souseda? Kdyby si byl nezačal… Občas zpovědník je překvapen, jak místo svých hříchů přednášíme hříchy svých bližních. To se pak ale špatně k takovým hříchům prožívá lítost… A bez ní není sv. zpověď platná. Co s tím?

 

Doporučuje se číst si denně v Písmu sv. Narazíme na hodně osobních výzev k nám, co bychom měli dělat. Když jsme však k sobě poctiví, pak si uvědomíme, že ty výzvy nemáme odvahu plnit. Ono se řekne, následovat Krista, ale víš jak skončil? A jak skončila většina těch, kteří ho následovali? Následuj Ježíše a Církev tě zbaví vysokého úřadu. Všichni svatí s tím měli problém.

 

Že jsem zrovna nevybral to pravé ořechové? Moc málo křesťanů bere vážně výzvu, že mají následovat Ježíše Krista. To přece nejde… V dnešní době… To není pro mne… A že bych mohl mít těžký hřích? No, to už vůbec ne! Nikoho jsem nezabil, nikoho jsem úmyslně nepoškodil, nikoho jsem úmyslně neokradl, nikomu jsem úmyslně nelhal… Vždyť já jsem vlastně hodný člověk. Z čeho se mám zpovídat? Může snad někdo říci, že jsem mu ublížil... Tu třísku v oku bližního vidíme tak snadno, ale trám ve svém oku? Ten je tak podivuhodně průvidný…

 

Je mnoho věřících, kterým současná zpovědní praxe vyhovuje. Ti nemají důvod, cokoliv ve svých zvyklostech měnit. Toto povídání je jen pro ty, kterým tradiční zpovědní praxe nevyhovuje, kteří kvůli tomu oddalují sv. zpověď tak, že najednou zjistí, že u zpovědi nebyli již několik let.

 

Carlo Maria Martini pro tyto lidi doporučuje naše úsilí o smíření s Bohem vést formou kajícího rozhovoru s knězem. Takový rozhovor by měl mít tři části: Vyznání chvály, vyznání života a vyznání víry.

 

První část může být vedena formou děkovné modlitby nebo formou dialogu s knězem. S vděčností tak předkládáme vlastně Bohu, jaké radosti jsme poslední dobou, od posledního takového rozhovoru prožívali, co jsme s Boží pomocí poznali, pochopili, jaký konkrétní problém se nám podařilo vyřešit, jaký konkrétní vztah se nám podařilo vylepšit, která slova bible se nám podařilo nově pochopit, co krásného se nám podařilo udělat a prožít. Mnoho k tomu nepotřebujeme, abychom prožili vděčnost a veřejně ji přiznali.

 

Následuje vyznání života. V této chvíli si uvědomujeme, co se nám nepovedlo, čeho bychom se chtěli zbavit, co bychom chtěli změnit, co bychom nejraději vzali zpět. Nemusím hledat svoje hříchy, ale spíše to, co nás vzdaluje od Boha, co způsobuje naší stísněnost před Ním. Mám šanci pochopit, co mne vede k tomu, že jsem vůči někomu zlý, proč někoho nenávidím, proč se někomu vyhýbám, proč jsem nezkrotný v jídle, v pití, proč nejsem ochoten se více hýbat, nebo více pečovat o svoje tělo, které mi bylo propůjčeno. (Jiné tady nedostanu.) Zde je prostor uvědomit si před Bohem, v čem chybuji v péči o svoje tělo, svoji duši, svoji rodinu, svoji obec, svoje přátele… Možná se budu i za to stydět, jak o to vše špatně pečuji.

 

A na závěr je vyznání víry v to, že Bůh mne má rád přes to všechno, jak hospodařím s Jím svěřenými hřivnami, že dokáže odpustit všechno, co se mně na sobě samém nelíbí, že mne má rád mnohem víc, než jsem já sám schopen pochopit.

 

Takového kajícího rozhovoru je schopen každý z nás. I ten, který tvrdí, že v Boha nevěří. Proč to nezkusit? Aspoň jednou za rok… Já věřím, že najdeš kněze, který se nezděsí, když k němu přijdeš do zpovědnice: „Pane faráři, já stejně nevěřím, že Pán Bůh je. Ale co kdyby. Chtěl bych to mít i Ním srovnané…“

Autor: Bohumír Šimek | úterý 25.3.2014 2:51 | karma článku: 10,20 | přečteno: 410x
  • Další články autora

Bohumír Šimek

Vlastenci a zbabělci

Žijeme v postfaktické době, kdy pravdu proměňujeme v lež a lež proměňujeme v pravdu, kdy úmyslně klameme společnost, aby volila naše populistické až anarchistické strany.

26.4.2024 v 16:25 | Karma: 15,50 | Přečteno: 254x | Politika

Bohumír Šimek

Je Babiš bezpečnostní riziko?

Mimořádná schůze sněmovny, tentokrát svolaná vládní pětikoalicí, které přetekl kalich trpělivosti, a která zvažuje riziková chování opozice, a opozice obviňující z bezpečnostního rizika vládu. Kdo má pravdu?

25.3.2024 v 18:15 | Karma: 23,98 | Přečteno: 741x | Diskuse| Politika

Bohumír Šimek

Akce překabátěných komunistů

Nabízím zcela subjektivní pohled na příčiny naší současné politiky, bez nichž nejsem schopen pochopit současnou politiku. Nabízím k osobnímu přemýšlení a nenabízím k tupému věření.

14.3.2024 v 15:50 | Karma: 38,95 | Přečteno: 4992x | Diskuse| Politika

Bohumír Šimek

Co chceš? Anarchii? Totalitu?

Proč odmítáš vládu zvolenou ve svobodných, demokratických volbách? Stýská se ti po komunistech, po jejich fízlech poškozujících normální, solidní, pracovité české občany?

1.3.2024 v 23:05 | Karma: 35,19 | Přečteno: 2465x | Politika

Bohumír Šimek

Vážení farmáři!

Na rozdíl od totalitního státu, jako je Rusko, máte v liberálně demokratickém státě možnost a právo protestovat a stávkovat, ale vaše reálné protesty začínají mít velmi divný pach. Kým se necháváte organizovat?

23.2.2024 v 17:24 | Karma: 37,04 | Přečteno: 3587x | Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 637
  • Celková karma 27,19
  • Průměrná čtenost 1081x
Celý život jsem studoval medicínu a pracoval jako klíč ke zdravotní péči, jako venkovský praktický lékař. Po Listopadu jsem se zabýval organizací zdravotní péče a diskutoval v různých odborných časopisech. Po Listopadu jsem se účastnil politiky zakládáním Občanského fóra a Občanské demokratické strany v jedné pohraniční obci. Pak jsem postrádal u ODS nejprve konservativismus, ale posléze i pravicovost. Tak jsem vystoupil. Celý život od dětství jsem se snažil řešit vztah mezi determinismem a svobodnou vůlí. Zajímavé jsou konsekvence v teologii a justici. Celý život jsem řešil problémy věřících Bohu a atheistů. Klíčovým je, že Bůh není součástí tohoto světa. Sleduji polistopadový vývoj politiky a obávám se o naši liberální demokracii, naše občanské svobody a o právní stát, protože na můj vkus zde příliš mnoho občanů podléhá alternativnímu myšlení, jehož zdrojem je již desetiletí trvající ruská hybridní válka v Evropě, v Americe i v Africe. Pokud si chceme uchovat demokratické hodnoty, musíme se navrátit k Václavu Havlovi, že pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí. Bez těchto hodnot nefunguje demokracie, občanské svobody ani právní stát!