Proč nevěříme v Boha?
Můj táta pocházel ze selské rodiny, katolické víry, ale kněze potřebovali jen při narození, při svatbě a při pohřbu. Otec mojí mamky prý prohlašoval, že se modlit nemusí, protože se ve škole namodlil na celý život. Takovýmto rodičům jsem se narodil.
Asi v šesti letech jsem dostal dar víry. A opruzoval jsem tím všechny lidi ve svém okolí. Moji rodiče byli donuceni chodit každý týden do kostela na mši svatou. Moje mamka ve svém mládí přičichla k ezoterice a referovala o svých zážitcích. A tak jsem zápasil mezi vírou a ezoterikou. Máme doma obraz namalovaný v jakémsi mediálním, hypnotickém rauši. Vyprávěli mi o různých médiích, která reprodukovala důvěřivým lidem příbuzné ze záhrobí a vyřizovala nejrůznější vzkazy. Ale to je také hřích!
Dělal jsem nejrůznější pokusy s parapsychickými jevy. Zkoušeli jsme, zda síla myšlenky je silnější než fysikální veličiny. Dělali jsme to poctivě. A tak silnější byla hmota. Úspěšnější jsem byl, když druzí vytahovali kartu, kterou jsem chtěl, aby vytáhli. Kouzelnické vzdělání jsem neměl. Ale kouzelníky jsem ctil. Některé triky byly hloupé, ale většině jsem na kloub nepřišel.
Ve svých šesti letech jsem asi zasvětil svůj život Bohu. S narůstajícím množství testosteronu v těle jsem se vzbouřil proti „bohu nesoulože“, jak o křesťanském Bohu píše Milan Kundera. Ale postupně jsem začal poznávat, že je rozdíl mezi Bohem sui generis a Bohem prezentovaným církví. Bůh Ježíše Krista se mi jevil jiný než Bůh katechismový.
To už nešlo o střet víry a pověry. Tady šlo o víru jako takovou. Je Bůh nebo není? Jaký je Bůh? Nastalo osobní hledání. Nepřestal jsem chodit do kostela na mši a zachoval jsem si úctu ke svátostem. A jako Pražák jsem si vybíral, kam půjdu do kostela. Často při kázání kněz řešil problém, kterým jsem se zrovna zabýval. Jako by mne někdo vodil po kostelích.
Nejen po kostelích, po přínosných zajímavých lidech, po přínosných společenstvích, ale i po hříších a ubližování druhým. Hladově jsem hledal Život, skutečný život a reálného Boha. Snažil jsem se číst duchovní literaturu, která se za komunistů netiskla, a tak jsem četl knihy, které byly vytištěny ještě za první republiky a které se mi podařilo vyjmout ze skládky vyhozených knih z klášterních knihoven, kde čekaly na rozdrcení v papírnách. Ani jsme ten lup nemohli na kolech uvézt.
V biflování katechismu jsem nikdy nebyl zdatný, četl jsem různé apologetiky, zápasil s neotomismem a nesnášel tautologie nebo „logické skoky“, které pro mne znehodnocovaly čtený text. V době Pražského jara (1968) jsem chodil na dialogy marxistů s věřícími.
Hltal jsem rozumy Miroslava Plzáka a jiných znalců lásky a milování. Snažil jsem se pochopit Sigmunda Freuda, přičichnul jsem k neobehaviorismu, na vysoké škole jsem studoval marxismus. Potřeboval jsem provést restrukturalizaci svojí osobnosti. „Já šám!“, jak říkají malé děti, nikoho k tomu nepustím! Jen jsem netušil, že je to obtížné až prakticky nemožné.
Jsem vděčný za noci prohovořené o Bohu se spolužáky v poštovním učilišti ve Znojmě, jsem vděčný za knihy, které se mi čirou náhodou dostaly do rukou, jsem vděčný všem ženám, které jsem zklamal, jsem vděčný všem, kteří mi pomohli v mém hledání Života. Všichni jste mi přinesli kamínek do mozaiky. Rodové sídlo jsem opravil, stromů zasadil přehršel, syna zplodil a konečně se stávám člověkem. A nebojím se návratu k Němu.
Katechismovou víru poněkud nectím. Nectím prostudovat katechismus a prohlásit „všemu věřím“. Taková víra nemá kořeny. Ctím jen hledání a postupné nacházení. Jak je to časté, mít víru v Boha jako skálopevnou jistotu a ocitnout se v temnotě prázdnoty bez Boha! Prožili si to mnozí svatí, ale i Ježíš před svou smrtí. (Mat27,46) Stejnětak je časté halasné proklamování, že Bůh neexistuje s náhlým zmlknutím pro opačné poznání. Také jsem jen obyčejný nevěřící Tomáš, který si potřebuje sáhnout do Kristova boku. Jsme všichni stejní.
Čeká nás návrat k Ježíši Kristu a k Jeho následování. Čeká nás očištění teologie od pozdějších lidských nánosů. Církve budou muset provést revizi své věrouk y a mravouky. Pak teprve bude možný skutečný ekumenismus a život věřícího bude přijatelný i pro současné skeptiky. Ale teologie není věcí nás obyčejných lidí. O to ať se hádají naši učení teologové.
My obyčejní máme jediný úkol. Poctivě s pravdou hledat Boha skrze Ježíše a vzájemnou službou jeden druhému utvářet království Boží Lásky mezi námi. Na křesťanech závisí budoucnost světa, zda tu bude Boží království nebo peklo. „Jděte a učte všechny národy!“
Bohumír Šimek
Je Babiš bezpečnostní riziko?
Mimořádná schůze sněmovny, tentokrát svolaná vládní pětikoalicí, které přetekl kalich trpělivosti, a která zvažuje riziková chování opozice, a opozice obviňující z bezpečnostního rizika vládu. Kdo má pravdu?
Bohumír Šimek
Akce překabátěných komunistů
Nabízím zcela subjektivní pohled na příčiny naší současné politiky, bez nichž nejsem schopen pochopit současnou politiku. Nabízím k osobnímu přemýšlení a nenabízím k tupému věření.
Bohumír Šimek
Co chceš? Anarchii? Totalitu?
Proč odmítáš vládu zvolenou ve svobodných, demokratických volbách? Stýská se ti po komunistech, po jejich fízlech poškozujících normální, solidní, pracovité české občany?
Bohumír Šimek
Vážení farmáři!
Na rozdíl od totalitního státu, jako je Rusko, máte v liberálně demokratickém státě možnost a právo protestovat a stávkovat, ale vaše reálné protesty začínají mít velmi divný pach. Kým se necháváte organizovat?
Bohumír Šimek
Zemědělci, pozor!
Na stávku a protesty máte v liberální demokracii právo. Naše společnost je nebezpečně rozdělená, a tak byste měli rozlišovat, zda vás k tomu vybízejí vaše zemědělské organizace nebo destruktoři státu.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině
Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...
Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců
Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...
Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině
V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...
Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie
Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...
RECEPČNÍ
Quality Hotel Brno Exhibition Centre
Jihomoravský kraj
nabízený plat:
30 550 - 30 550 Kč
- Počet článků 636
- Celková karma 29,16
- Průměrná čtenost 1083x